fbpx

Graven är tom – Han är uppstånden

Påsken är nyligen förbi och många av oss vet knappt vad den handlar om längre, inte egentligen.

Det gäller även mig. För det är första gången jag på riktigt förstår vad påsken handlar om, eftersom jag nyligen förstått vad hela kristendomen handlar om. Även om jag visste innan, så förstod jag inte.

Att graven är tom och Jesus är uppstånden är de hela kristendomen hänger på, som Paulus skriver:

Men om Kristus inte har uppstått, då är vår predikan meningslös och även er tro meningslös. – Första Korintierbrevet 15:14

Utan Jesus död och uppståndelse har kristendomen ingenting verkligt att komma med, även om man skulle tycka Jesus läror var bra faller hela teologin bakom det han lärde ut. Det är en stor anledning till varför både hans död och uppståndelse förnekas av så många andra.

Och det är den punkt som flera ifrågasätter när de ska slå hål på kristendomen.

Det roliga är, har jag upptäckt, att många av de som verkligen går in för att slå hål på kristendomen och med sanning som motivation kritisera bibeln och dess läror slutar som troende kristna. Hur kan det komma sig?

Från ateist till troende

Jag får erkänna att jag inte är den som går all in, lär mig hebreiska, intervjuar lärda akademiker eller ägnar år åt att studera. Men det finns de som gör det. Och flertalet av de historierna har jag hört.

Den som jag lagt mest på minnet och den jag ägnat mest tid är en man vid namn Lee Strobel. Strobel var hardcore ateist den dagen hans fru kom hem och sa hon blivit kristen. Han ville ”rädda henne” från ”sekten” och ägnade sedan cirka 2 år för att motbevisa kristendomen.

Han är idag troende.

Lee Strobel var juridisk journalist och visste hur man gräver fram sanningar och har skrivit en bok som på svenska heter Fallet Jesus som beskriver resan han gjorde. Med intervjuer, fakta och personliga historier.

Kan varmt rekommendera boken.

Om du tror ska du bli frälst

Jag fann min tro i förra året, 2023, och därmed var detta min första påsk med förståelse om vad det handlar om, och jag ser fram emot ökad förståelse i min vandring med Herren.

Det handlar om mer än traditioner, det handlar inte om ägg, det handlar om livet. Livet i evighet.

Genom att Jesus är uppstånden är även vi som är födda in i honom också uppståndna. Vi har blivit lovade evigt liv, genom vår tro på honom.

För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. – Romarbrevet 10:9

Vad betyder påsken för dig?
Kommentera gärna eller kontakta mig, samtalar gärna.

inifrån grav med kors och solljus utifrån. Även en linneduk ligger tom.
Han är uppstånden!

2 svar till ”Graven är tom – Han är uppstånden”

  1. Profilbild för Mamma
    Mamma

    Vet vad påsken handlar om men är inte lika djup som du 🥰

    1. Profilbild för Michael

      Ja, jag visste också. Jag är inte djupare än dig mor, även om jag funderar mer på vissa saker 😛 Jesus älskar dig precis lika mycket som mig, du brukar prata om hur man kan älska sina barn lika mycket, det är samma från hans sida.

      Kärlek till dig! <3

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder så kallade cookies. Genom att fortsätta använda denna hemsida accepterar du användandet av cookies.